Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid SOU 2024:42
SOU 2024-42 Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid
Vi kommer att avge yttrande på denna remiss till Utbildningsdepartementet senast den 9 december 2024.
Vi tar därför tacksamt emot synpunkter från medlemsförbund och länssamarbeten senast den 15 november 2024
Skicka synpunkter till intressepolitiskt ansvariga: Agneta Söder
Funktionsrätt Sveriges hantering
Den här remissen skriver vi remissvar på men arbetet sker i en mindre process. Vi är beroende av att få in synpunkter från medlemsförbunden.
Liksom med alla våra remisser har varje förbund möjlighet att skriva egna förbundsspecifika yttranden.
Sammanfattning av remissen:
Utredningens uppdrag och arbete
Folkbildningsutredningen (U 2022:01) har haft i uppdrag att föreslå ändringar som säkerställer en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll av statsbidraget till folkbildningen samtidigt som folk-bildningen ges de bästa förutsättningar att verka framöver.
Utredningens uppdrag har varit brett, och spänt över ett stort antal frågor. En övergripande fråga har varit att analysera den nuvarande styr- och fördelningsmodellen för statsbidraget i syfte att göra den mer ändamålsenlig, transparent och förutsägbar samt minska risken för fusk och felaktigheter. Analysen har bland annat inneburit överväganden om Folkbildningsrådets och SISU Idrottsutbildarnas myndighetsuppgift helt eller delvis bör flyttas till en eller flera befintliga myndigheter. Utredningens övriga frågor har sammanfattningsvis varit att:
- föreslå nya mål och syfte för folkbildningspolitiken
- föreslå uppföljningsindikatorer
- föreslå en modell för regelbunden utvärdering av statsbidraget till folkbildningen
- föreslå hur kontroll och granskning kan stärkas på alla nivåer inom folkbildningen
- föreslå en modell med statlig medverkan vid revision av Folkbildningsrådet och SISU Idrottsutbildarna
- föreslå en ordning för återtagande av statsbidrag
- föreslå villkor för återbetalning av oanvända statsbidrag
- analysera konsekvenserna av förslagen, särskilt de organisatoriska effekterna för studieförbund och folkhögskolor samt effekterna för civilsamhällets självständighet och möjlighet att bidra till ett demokratiskt samhälle.